Le
k’aayo’obo’ jump’éel jejeláas nu’ukul tia’al meyaj.
Yéetel
lelo’oba je’el u páajtal a’al le ba’ax ku tuukliko’ob le máako’obo’ .
Yéetel
le’ k’aayo’obo’
je’el u beeytal ya’ab ba’alo’ob bey
tuukulo’ob, ki’imak óolal,
kansajo’ob, yaj óolal , kaanbalo’ob ; beyxan yaan
k’aay ti’ báaxal yéetel tia’al
ti’ okol k´uj.
Le óolale’
le k’aayo’obo’ je’el u beejtal
ti’ jejeláas kúuchil
bey ti’ k’unajo’ob, ichil kaaj, wáa u
najil xook.
Le
k’aayo’ je’el u páajtal kaanik
chéen ch’a’abil wáa yéetel
p’a’astil.
NOVENO TRABAJO LOS CANTOS
Los
cantos son una herramienta para el
trabajo. Con ellos se puede expresar lo que las personas piensan.
Con
los cantos se puede comunicar muchas cosas como pensamientos, alegrías,
enseñanzas tristezas, aprendizajes; también hay cantos de juegos y de religión.
Por
eso los cantos se pueden realizar en cualquier lugar, en la iglesia, en la
comunidad o en las escuelas.
Los
cantos se pueden aprender espontáneamente o por imitación
Ts’o’k tsikbal
Le béetik jaach´ k’a’anan ku beetik yéetel xooknalo’ob tumen je’el ku kaanbalo’ob ki’imak óolal.
Kex in xooknalo’ob má tu
t’aano’ob maya chen ku
k’aayo’ob maya; uts’
yiicho’ob, beyxan le tatatsilo’ob, yéetel je’el
ku kaanbalo’ob ya’abach ba’alo’ob chéen ch’a’abil.
Aj ka’ansaj XNorvelia
Jacqueline