BULUKP’ÉEL MEYAJIL “TS’ÍIB JU’UNILO'OB” IRENE AKE CHE

IN WÉET LÁAK’E’EX, BEJLAE’ TI’ANEN TU TÁANIL A TSIKBE’ELEXE’ TUMEN YÉETEL U SEN UTSIL A WÓOLE’EX TÁAKPAJE’EX TE’ XOOKA’, TU YÓOK’LAL TÚUN LE JE’ELO’ BEJLA’ XANE’ TÁAN KI’ TS’O’OKSIKE’EX U MEYAJILO’OB.
BEJLA’ TE’ TU TS’O’OK MEYAJILA’ YAAN K TSIKBAL TU YÓOK’LAL U TS’ÍIB JU’UNILO’OB  WA ÁANALTE’ILO’OB ICH MAAYAT’AAN. UTI’AL TÚUN LE JE’ELO’ YAAN A TSIKBALTIKE’EX BA’AX KA TUKULTIKE’EX TU YÓOK’LAL. ICHIL U MEYAJIL TA SEN BEETE’EXE’ PÁAJTCHAJ WÁAJ A KAXTIKE’EX TULÁAKAL WABA’AX K’ÁABET A XOKIKE’EX TU YÓOK’LALO’OB TI’ PIKIL JU’UNO’OB, ÁANALTE’OB JE’EL BIX TÚUMBEN NU’UKBESAJIL TS’ÍIB INTERNET.
BEYXANO’ ICHIL U TS’ÍIB JU’UNILO’OB SEN YANO’OBE’ JE’EL WÁAJ U PÁAJTAL K XOKIK TULÁAKAL WABA’AX T’AANILO’OBE’, JE’EL BIX TU YÓOK’LAL JEJELÁAS TSIKBALILO’OB, K’AAY, K’AJLÁAYIL, KÁAN IK’TI’ILILO’OB: IK’T’AAN, K’AYTUUKUL, PAYALCHI’ WA KAMAT’AAN, KI’LI’ICH T’AAN, NA’ATUN NA’AT, K’AALK’ALAK T’AAN, BÁAXAL T’AAN, BALTS’AM; BEYXANO’ TU YÓOK’LAL MEYAJTSIL, JANAL BÁAXAL, NÁAYSAJ ÓOL, A’ALMAJT’AANIL, JE’EL BIX ULÁAK’O’OB.
BA’AX KA TUKULTIKE’EX TU YÓOK’LAL LE JE’ELO’OBA’, YAANO’OB WÁAJ. BA’AX U BIN TO’ON TS’ÍIBTIK YÉETELE’ BA’AX  JE’EL U PÁAJTAL K BEETIK UTI’AL TÁAKPESIK XOOKNÁALO’OB ICHIL LE MEYAJA’, LELA’  UTI’AL U YAANTAL U NU’UKUL XOOK TU KÚUCHIL TS’ÍIB JU’UNILO’OB “DOMINGO DZUL POOT” UTIAL XAN BEYO’ CHÉEN K’ABIL U YAANTAL TI’OB TULÁAKAL BA’AX U K’ÁAT U YOJÉELTO’OB TU YÓOK’LAL K CHI’IBALIL,  LE BEETIKE’ JE’EL U YÁANTIKO’ON  K TÁAN ÓOLTIK, K MUUK’INTIK YÉETEL TS’ÁAIK  K’AJ ÓOLTIK K MAAYAJ MEYAJTSIL.

ESTIMADOS COMPAÑEROS, EL DÍA DE HOY EXPRESO MI RECONOCIMIENTO A LA BUENA DISPOSICIÓN  DEMOSTRADA EN ESTE DIPLOMADO, MISMO QUE NOS HA LLEVADO A UN BUEN TÉRMINO.
NUESTRO ÚLTIMO TEMA A DESARROLLAR SERÁ SOBRE LITERATURA EXISTENTE EN LENGUA MAYA, PARA ELLO REFLEXIONAREMOS EN QUE MEDIDA PUDIMOS ENCONTRAR TEXTOS BIBLIOGRÁFICOS Y ELECTRÓNICOS QUE AYUDARON SATISFACTORIAMENTE A LLEVAR A CABO NUESTRAS ACTIVIDADES PROGRAMADAS. DE IGUAL MANERA ¿PUDIMOS ENCONTRAR EN ELLOS TODO TIPO DE CONTENIDOS? ESTOS PUDIERON SER CUENTOS, LEYENDAS, HISTORIA, LITERATURA EN SUS MODALIDAD DE POESÍA, RITUALES,  PROFECÍAS, ADIVINANZAS, TRABALENGUAS, DRAMA; ASIMISMO, SOBRE ACTIVIDADES CULTURALES, RECETAS, JUEGOS, ENTRENTENIMIENTOS, LEYES, ETC.

¿CUAL ES NUESTRO PUNTO DE VISTA SOBRE ESTOS TEXTOS, PODREMOS ENCONTRARLOS EN GRAN CANTIDAD? ¿QUÉ NOS FALTA POR ESCRIBIR, QUE PODEMOS HACER PARA QUE LOS ESTUDIANTES SE INVOLUCREN EN ESTA TAREA? TODO ESTO PARA PROVEER DE MATERIAL BIBLIOGRÁFICO A NUESTRAS BIBLIOTECAS “DOMINGO DZUL POOT” Y QUE LOS  AYUDE A TENER AL ALCANCE TODO TIPO DE INFORMACIÓN, MISMAS QUE CONTRIBUIRÁN DE MANERA SIGNIFICATIVA PARA PRESERVAR, FORTALECER Y DIFUNDIR NUESTRA CULTURA MAYA.

IRENE YOLANDA AKE CHE
IX-ÁANTAJIL XOOK
YÁAX MÚUCH’IL “KOSOM”

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