IN
WÉET LÁAK’E’EX, BEJLAE’ TI’ANEN TU TÁANIL A TSIKBE’ELEXE’ TUMEN YÉETEL U SEN
UTSIL A WÓOLE’EX TÁAKPAJE’EX TE’ XOOKA’, TU YÓOK’LAL TÚUN LE JE’ELO’ BEJLA’
XANE’ TÁAN KI’ TS’O’OKSIKE’EX U MEYAJILO’OB.
BEJLA’
TE’ TU TS’O’OK MEYAJILA’ YAAN K TSIKBAL TU YÓOK’LAL U TS’ÍIB JU’UNILO’OB WA ÁANALTE’ILO’OB ICH MAAYAT’AAN. UTI’AL TÚUN
LE JE’ELO’ YAAN A TSIKBALTIKE’EX BA’AX KA TUKULTIKE’EX TU YÓOK’LAL. ICHIL U
MEYAJIL TA SEN BEETE’EXE’ PÁAJTCHAJ WÁAJ A KAXTIKE’EX TULÁAKAL WABA’AX K’ÁABET
A XOKIKE’EX TU YÓOK’LALO’OB TI’ PIKIL JU’UNO’OB, ÁANALTE’OB JE’EL BIX TÚUMBEN NU’UKBESAJIL
TS’ÍIB INTERNET.
BEYXANO’
ICHIL U TS’ÍIB JU’UNILO’OB SEN YANO’OBE’ JE’EL WÁAJ U PÁAJTAL K XOKIK TULÁAKAL
WABA’AX T’AANILO’OBE’, JE’EL BIX TU YÓOK’LAL JEJELÁAS TSIKBALILO’OB, K’AAY, K’AJLÁAYIL,
KÁAN IK’TI’ILILO’OB: IK’T’AAN, K’AYTUUKUL, PAYALCHI’ WA KAMAT’AAN, KI’LI’ICH T’AAN,
NA’ATUN NA’AT, K’AALK’ALAK T’AAN, BÁAXAL T’AAN, BALTS’AM; BEYXANO’ TU YÓOK’LAL
MEYAJTSIL, JANAL BÁAXAL, NÁAYSAJ ÓOL, A’ALMAJT’AANIL, JE’EL BIX ULÁAK’O’OB.
BA’AX
KA TUKULTIKE’EX TU YÓOK’LAL LE JE’ELO’OBA’, YAANO’OB WÁAJ. BA’AX U BIN TO’ON TS’ÍIBTIK
YÉETELE’ BA’AX JE’EL U PÁAJTAL K BEETIK
UTI’AL TÁAKPESIK XOOKNÁALO’OB ICHIL LE MEYAJA’, LELA’ UTI’AL U YAANTAL U NU’UKUL XOOK TU KÚUCHIL TS’ÍIB
JU’UNILO’OB “DOMINGO DZUL POOT” UTIAL XAN BEYO’ CHÉEN K’ABIL U YAANTAL TI’OB
TULÁAKAL BA’AX U K’ÁAT U YOJÉELTO’OB TU YÓOK’LAL K CHI’IBALIL, LE BEETIKE’ JE’EL U YÁANTIKO’ON K TÁAN ÓOLTIK, K MUUK’INTIK YÉETEL TS’ÁAIK K’AJ ÓOLTIK K MAAYAJ MEYAJTSIL.
ESTIMADOS
COMPAÑEROS, EL DÍA DE HOY EXPRESO MI RECONOCIMIENTO A LA BUENA DISPOSICIÓN DEMOSTRADA EN ESTE DIPLOMADO, MISMO QUE NOS HA
LLEVADO A UN BUEN TÉRMINO.
NUESTRO
ÚLTIMO TEMA A DESARROLLAR SERÁ SOBRE LITERATURA EXISTENTE EN LENGUA MAYA, PARA
ELLO REFLEXIONAREMOS EN QUE MEDIDA PUDIMOS ENCONTRAR TEXTOS BIBLIOGRÁFICOS Y
ELECTRÓNICOS QUE AYUDARON SATISFACTORIAMENTE A LLEVAR A CABO NUESTRAS ACTIVIDADES
PROGRAMADAS. DE IGUAL MANERA ¿PUDIMOS ENCONTRAR EN ELLOS TODO TIPO DE
CONTENIDOS? ESTOS PUDIERON SER CUENTOS, LEYENDAS, HISTORIA, LITERATURA EN SUS
MODALIDAD DE POESÍA, RITUALES,
PROFECÍAS, ADIVINANZAS, TRABALENGUAS, DRAMA; ASIMISMO, SOBRE ACTIVIDADES
CULTURALES, RECETAS, JUEGOS, ENTRENTENIMIENTOS, LEYES, ETC.
¿CUAL
ES NUESTRO PUNTO DE VISTA SOBRE ESTOS TEXTOS, PODREMOS ENCONTRARLOS EN GRAN CANTIDAD?
¿QUÉ NOS FALTA POR ESCRIBIR, QUE PODEMOS HACER PARA QUE LOS ESTUDIANTES SE
INVOLUCREN EN ESTA TAREA? TODO ESTO PARA PROVEER DE MATERIAL BIBLIOGRÁFICO A NUESTRAS
BIBLIOTECAS “DOMINGO DZUL POOT” Y QUE LOS AYUDE A TENER AL ALCANCE TODO TIPO DE
INFORMACIÓN, MISMAS QUE CONTRIBUIRÁN DE MANERA SIGNIFICATIVA PARA PRESERVAR, FORTALECER
Y DIFUNDIR NUESTRA CULTURA MAYA.
IRENE YOLANDA AKE CHE
IX-ÁANTAJIL XOOK
YÁAX MÚUCH’IL “KOSOM”