BULUKP’ÉEL MEYAJIL “TS’ÍIB JU’UNILO'OB” OLIVIA ISABEL


         Le diplomado ku ts’o’ok tu yanten tiá’al in k’ajóoltik yéetel in tsóolik le  Ik’ti’lilo’ob  yaan to’one  bakpach bey u k’ aayo’ob ti’  Dzitbalche yéetel le tsiibo’ob yuum Domingo Dzul Poot, lelo’oba jeél u paajtal oksik ti le’  meyajo’  kbéetik sáansamal yéetel le’ mejen paalalo’ob’ ichil le najil xooko’.

         Beyxan k’abéet ts’áaj ojel ti’ le’ xooknalo’ob le’ tsiikbalilo’obo, k’aayo’ob, lik táano’ob, na’ato’ob, baltsamilo’ob, báaxalo’obo’  yéetel tsiibo’on bix u béetal janal waá ts’aak yéetel xiiw, tia’al kan  liiko’ob u kájóolto’ob le jejeláas tsiibo’ob yaan, beyxan le’ tatatsilo’obo’ tia’al beyo yaan múuchtal tuláakal tia’al paajtal  kanantik yéetel máansik ti túumben chibalilo’ob tumen beyo   le miatsilo’ je’el u paajtal ichilo’on.

        Chéen ba’ale mina’an ya’ab áanalte'o'ob ku yaanto’on ti le' meyajo’.

        Beyxan jeél u paajtal taakbesik yéetel u láak’ Ajka’ansajo’ob ichil le kaajo’ tia’al tsiib k’aayo’ob yéetel chan tsikbalilo’ob u k’ajóolo’ob le xooknalo’ob   tumen le tatatsilo’obo oku tsiikbaltiko’ob ti leti’o’ob. Yéetel beyo yaan junp’éel tsiib tia’al yaantaj ka’ paajtal le maya t’aano’.

        Beyxan ka yaanto’on le’   tatatsilo’obo’ yéetel le nojoch máako’ob tia’al u tsiikbalilo’ob yéetel u xooko’ob ichil maya t’aan ichil u yotocho’ob  yéetel lelo’ u ma’alobtal u káanbesajul.

         ki’imak in wóol tio’olal tuláaka ba’ax kin k’ajóoltaj ti’ Diplomado tia’al ma’alobkinsik in meyaj yéetel le’ xooknalo’ob, yo’olal le múuch meyajo’ob kmeentaj yéetel in wéet Ajka’ansajo’ob  yéetel tuláaka áant tu ts’áaj le’ Ajka’ansaj XIrene.

Niib óolal.

 

 Aj-ka’ansaj  XOlivia Isabel

 

ONCEAVO TRABAJO :ESCRITOS EN MAYA

       El diplomado que concluye me permitió conocer y analizar la Literatura que tenemos en nuestro medio, como los Cantares de Dzitbalche y los escritos de don Domingo Dzul Poot los cuales se pueden emplear en el trabajo diario con los niños.

     También es importante dar a conocer a los alumnos los cuentos, cantos, poemas, adivinanzas, dramatizaciones, juegos y recetas de comidas y medicinales en lengua maya para que desde temprana edad se relacionen con este tipo de escritos al igual que a los padres de familia para que asi entre todos unamos esfuerzos para conservarlos y transmitirlios a las nuevas generaciones y así preservar la cultura.

     Sin embargo considero que hace falta tener más   textos bibliográficos, que apoyen la labor docente.

     De igual manera es posible coordinar acciones con los compañeros maestros de la comunidad para escribir en maya algunos cantos y pequeñas historias que conocen los pequeños que los padres les narran   y de esta manera contar con una información escrita que ayude a preservar la lengua maya.

        Asi como el de solicitar el apoyo de padres de familia y personas adultas para que se comuniquen y lean con los pequeños en lengua  maya  en sus hogares y con ello reforzar   los aprendizajes de los alumnos.

        Me siento contenta por  todo lo que conoci  en este Diplomado  para mejorar mi labor docente, por el trabajo colaborativo que tuvimos entre los compañeros del grupo y sobre todo por el apoyo recibido por la Maestra Irene.

Muchas gracias.

Profra. Olivia Isabel

Ts’o’ok tsiikbal

Jach k’abéet xa’akaltik jejeláas áanalteo’ob tia’al ilik ba’ax tsiibo’ob yaantio’ob , tumen beyo jeél u paajtal meyaj yéetel lelo’ob, beyxan to’one Ajka’ansajo’ob je’el paajtal  tsiibtik le úuchben tsiikbalilo’ob , k’aayo’ob, lik táano’ob, na’ato’ob tia’al yaantal tsiiboób ichil maya , tia’al meyaj ichil najil xook yéetel le xooknalo’ob.
 Aj-ka’ansaj  XOlivia Isabel
 
 
 

 

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