Úukp´eel xook
Baax kin wa´alik tile k´aayo´ob tie Dzitbalche
Le káayo´ob tile dzitbalche letie jumpéel
uju´unil ts´iibtaán ichil maayal t´aan
yucatan yantie jo´olajunp´éel k´aayoób tu pajtaj láak´iintik yeetel paax, óok´oot tak payal
ta´an bey xaan yeetel tulaka baloób.
Tile káayo´ob yank u t´aan tilel xch´úupal bix u wooj tile kuxtaj, bey xaán bix u kimile maako´ob yeetel bix u
yakunaán le kíin tile yuum k´uy.
Weeya jelu pajtal nátik jumpe´el ts´ool t´aan yok´ool
le meattsil le kajó.
Ichile najil xo´ok jelu pajta ilik le ka´ayo´ob tile
Dzitbalche yeetele jejelas tukulo´ob, ts´iíibo´ob, balts´amilo´ob tiaku meyaj
taa yeetele juún baaxalo´ob.
Beyo le mejen palalo´ob ku káan ko´ob le ik´il
t´aano´ob tile uchben kajal Dzitbalche tia ku kalantaa tia ku ma´tu túubsaa´le
meatsil le kaaja.
Comentario
de los cantares de Dzitbalche
Los cantares
de Dzitbalche es un documento escrito en maya yucateco que contiene 15 cantares
que podrían ser acompañados de música, danza y otros elementos ceremoniales;
entre alguno de los temas podemos encontrar la presencia femenina dedicada a la mujer como símbolo de la vida, la presencia de la muerte y el respeto al sol como un dios.
Aquí podemos
conocer una parte de la antigua forma de ver y vivir el mundo; En la escuela podemos
adaptar estos escritos a través de pequeños poemas o guiones para representar
con títeres, para que los niños vayan conociendo la literatura antigua de
nuestros antepasados y a si conservar estos tesoros de nuestra cultura.
X-AJKANSAJ Blanca Yeny Suárez Naal
X Blanca Suárez
U ts´o´ok
tsikbal
Le analte´ka´aayo´ob
tile Dzitbalche k´aabet k´ajotik tia ma´tubski´ yaan e´sik tile najil xo´ok
ichile much´palalo´ob tia ku k´ajotoo le ikíl t´aano´ob yeetel jats´uts ka´ayo´ob tilu uchben kaaj Dzitbalche tumen
lela u matsil le máaco´ob.
X Blanca Suárez