GRUPO 1 "Kosom" (Golondrina): KAMP’ÉEL MEYAJIL U NO’OJA’ANIL MEYAJTSIL XOOKNÁAL ...

LA IMPORTANCIA DEL CONTEXTO CULTURAL  DEL ALUMNO PARA UN  DOCENTE
INDÍGENA.

19 ti mayo ti 2015
MAALO´ K´IIN YANAK TEEX IN
WEET AJKA´ANSAJ  KAMBALE´EX
In  k´aabae´  Xmildred
L. Barbosa Chi
Le mas k´aabet  u yojeetik le ajkaansaj  ku   t´aan
masewal táano´ob ti tulakal u kuxtal  ku  yuuchu ich le kajoo tuux ku ts´aik  xook ti´al u kaansik le mejen palalo´ob.
Tulakal  ajka´ansaj ku meyaj tie kajoo´tuux ku  t´aana masewal t´aano´ob naj u k´aj ootik bix
u kuxtal   le kajoo : bax t´an ku t´aanko´ob,bax
suuk u betkoo´, bax  k´ay ,bax
ook´ot  ku betkoo´ , baax k´´íini  ku
pak´oo u  koloo, tiolal u tuklik Bix
kun meyaj yetel le mejen palalo´ob ku kaansiko´ob.
Jach k´aabet  u t´anik le masewal t´aanoo´ men l e t’aano’
u chuunil u ka’ansajil tu láakal ka’ansaj, tu yo’olale naj u  tsikbaltiko’ob u jejeláas t’aano’ob yéetel u
ts’íibtiko’ob  ti u njail xook.
Le jejeláas t’aano’oba ku ts’aik
ti le mejen paalalo’oba u mu’uk’insik u tooj yoolalo’ob u xooko’ob, beey xaan u
beetiko’ob u ts’íibilil , le ten le ajkaansajoo´  naj u xook ti
tuux ku  esaaj bix  yan u tojkintik u meyaj tiolal u maloota´ baax
ku mentik ich najil xook, beyxan u muuk´insik
u t´aan le masewal  t´aano´yetel  le palalo´ob ku  kambalo´ob.

La importancia del contexto
cultural del alumno, para un docente indígena.
Todo docente que trabaje en un
medio indígena, donde se hable una lengua indígena; es necesario que conozca como
es la vida de la comunidad y el contexto que lo rodea: que  lenguas se hablan, cual es la costumbre de la
comunidad, que cantos, que bailes acostumbran, que tiempos acostumbran
sembrar  sus parcelas, todo esto ayudará
al docente  a pensar cómo será el trabajo
que realizará  con los niños a los que
enseña.
Es importante hablar la lengua
indígena de la comunidad, debido a que la lengua es la raíz del aprendizaje y
de la enseñanza es por ello que es necesario que se hablen las lengua indígena
pero no sólo hablarla si no también escribirla es decir promover la escritura
en la escuela.
Hablar la lengua indígena en la
escuela y comunidad fortalece en  los
niños el conocimiento del lenguaje y la escritura, por eso es necesario que
el  docente estudie y participe  en
cursos y talleres que le permitan mejorar lo que hace  dentro de la escuela, todo esto le llevará a
fortalecer la cultura de los niños que enseña.


Ajkaansaj  Mildred L. Barbosa Chi

TSIKBAL YO'OLAL  A  MEYAJ

Jach  jaaja t’aan  yeetel le bax ka waik.  To’one’ k-ajka’ansajo’on ti máasewáal xook  yanto’on  ka’ap’éelil k’oochil  u najil xooko’: k’aajóol  u kuxtal ich ti kajo’ tu’ux k-ts’aik  xook  yéetel    k-meyaj yeetel le maásewáal t’aan.

¿Ba’axten  kin  wa’alik?
Tumen le ajkansajo’obo’  ku meyajo’ob ti u la’ kambal xook  chen  ku meyajo’ob  yéetel  u táanil k’aajol  ti le chan paalalo’obo’, le tu  ta’aso’ob ti u najilo’ob.

Le’oolale’  le meeyaj taan beetik yéetel le chan kanbal máasewáal xooko’ob jach uuts’.


X-ajkansaj  Norvelia Jacqueline


Beyi´istako´, xka´ansaj Mili le beetik  jach k´abeet  ojel tuláakal bak´paach le mejen palalo´ob. xMaricela.

This entry was posted by GRUPO 1. Bookmark the permalink.

One thought on “GRUPO 1 "Kosom" (Golondrina): KAMP’ÉEL MEYAJIL U NO’OJA’ANIL MEYAJTSIL XOOKNÁAL ...

  1. Jach ma’alo’ob bix a tuklik bix u yucho u meyaj ajka’ansajo’ob , tumen utia’al u pajtal ka’ansik ma’alo’ob mejen pa’alal yan k’aotik tanil bix u kuxtalo’ob, ba’ax suk u beta’al tu kajal, tulakal u miatsilo’ob utia’al u pajatal muuk’iinsik ichil tu najil xook . tulaka lela’ ku k’abejta ti’ob kan jop’ook u xook yéetel ts’iib, tumen ku paklan tsikbalo’ob utia’al u nojochta u tukulo’ob.

    Xka’ansaj. Norma Lucely Pech Simá

    ResponderEliminar