LA IMPORTANCIA DEL CONTEXTO CULTURAL DEL ALUMNO, PARA UN DOCENTE INDIGENA


GUADALUPE TUT GONZALEZ     18 DE MAYO 2015

El entorno del niño indígena está lleno de  manifestaciones de las características de su cultura producto de las interacciones de la sociedad que han  ido transmitiendo atreves de las generaciones y que se encuentra en transformación constante.
En ello podemos encontrar  las historias  de los ancianos,  sus formas de vida, de trabajar, de educar a sus hijos, el respeto hacia la  naturaleza,  las ceremonias a sus dioses,  la manera de agradecer a la naturaleza sus cosechas, la interpretación de sus sueños, el significado del comportamiento de animales y fenómenos de la naturaleza, etc.  Así también las historias, que se cuentas de los restos de las ciudades o sitios de importancia,  los juegos, cantos, tradiciones,  leyendas  adivinanzas, etc.
Riqueza que los docentes indígenas aprovechamos para desarrollar los contenidos  educativos y enseñar a los alumnos a leer y escribir, y  desarrollar las competencias de cada grado, utilizando el lenguaje materno de cada grupo y región.

U K´AABETL  U MIASIL   LE   PÁALALO´OBO  TIAL  UN  MEYAJ  MASEWAL   ESAJ  XOOK
GUADALUPE TUT GONZALEZ    18  TI  MAYO  2015

Le   u  kajal  masewal  mejen  páalal  yan  ya´abach  ba´alo´ob   ku  beetik  u  miatsil,  lelá   táan   u   bin  u   ya´taal   yeetel  le  túmben   ba´alo´obo   ku   tal  u   yuuchul   bejlae   ti le  k´iinooba. 
Le    ch´iijanobo´  yaabach   tsiikbal  ku  ya´alko´ob  ti   u  kuxtalob,  bix   uchik  u  nojochkintik  u        yaalo´ob,  u  yeeskob  meyajtiob,  u  beetkob  u  jo´lche´i   u  páak´lo´ob,   ch´aachak,  janal pixan, jetzmeek´,  k´aat  k´ab,   paayal  t´aan  ti  kichkelen yum;    ti  yaabach   kajob  bejlae  ma´ táan  u  beetal.
Yaan  masewal   maakee   ku  naatik  u  náayo´ob   leten  le ken   ajkoobe   ku  jan  tsiikbatkoob   tu  yoolal  ma´ u  yuuchul,   beyxan   jach   ku  ch´uujko´ob   baax   ku  beetik  le  baalche´ob  tumen  yaan  baax  ku  k´iinkob,   beey  le  báalob   ku  yiilalob  ti  uj,   cheel,   chaak,  baat,  ek  yeetel  k´iin.
Ichil  le masewal  kajobo´  yaan  yaabach   tsiikbal  ku  yuuchul  ti le  Ruinaobo,  yaan  k´aayob,  baaxlob,  naatob,  jatsuts  t´aanob,  ok´otob,  jaanlob    yeetel   nok´ob .

Tulakal  le  baaxobá   ku   k´aabetal   ti  le  esaj  xookobo   u  tial    u  yeeskob   tsiib  yeetel  xook   ichil  u  najil  xook,   yaan   u  jach   yiliko´ob  ka  na´atak   u   t´aanob  tumen  le  mejen  páalalo´obo  yoolal   u  máalo´ob   kambalo´ob.

COMENTARIO  FINAL

Je´ex   u  tuukul  in weet  xkansajo´obo  jaach  k´aabet  esik   tu  ka´ap´eel   t´aan  ti  le mejen  paalalo´ob  ti  u  najil  xook   ka  páataak  u  k´ajotko´ob   jeelas   t´aano´ob  yaan  ti  u kajlo´ob.  beyo´  ma´  u  su´laktalo´ob  aktan  u  laa   kaajo´ob  

This entry was posted by GRUPO 1. Bookmark the permalink.

3 thoughts on “LA IMPORTANCIA DEL CONTEXTO CULTURAL DEL ALUMNO, PARA UN DOCENTE INDIGENA

  1. bix yanikech, ki´imak in óol in xokik baax ta ts´íita, le jach naj t´aanik le masewal t´aano´ob ich le kajal tuux meyajoo, yan k´ajo´otik bix u kuxta le mejen mejen palalo´ob, yan payaltik le nojoch maako´ob ti´al u ts´ikbatikoo´ le uchben ts´ikbaloo je bix:
    baax suuk u betkoo ich le kajoo´,bax k´ay u yojeeloo, bax kak´al t´aan, bax baaxal u baaxtikoo uchí ti´a esik ti le mejen palalo´ob.

    U jejeláas t’aan máake’, u k’áat u tsáak ti’ le mejen paalalo’obo’ u kan u xooko’ob yéetel u tukultiko’ob, na’atko’ob ba’ax ku xookiko’ob.
    Ba’ax ku kaxtike’ ka’ u ts’íibto’ob u jejeláas t’aano’ob, u ti’al u ye’esiko’b ichil u najil xook yéetel ichil le kaajo’ .
    MILDRED BARBOSA CHI

    ResponderEliminar
  2. 19 TI MAYO TI 2015
    AJKAANSAJ XMILDRED BARBOSA CHI

    ResponderEliminar
  3. 19 TI MAYO TI 2015
    AJKAANSAJ XMILDRED BARBOSA CHI

    ResponderEliminar