Las comunidades cercanas a las ciudades han sido
adsorbidas por las formas de vida de las
mismas, han ido desapareciendo la
cultura indígena que los caracteriza; principalmente la lengua, las costumbres y tradiciones el respeto a la
naturaleza entre otros. La presencia de
la tecnología, las religiones, necesidades de trabajo en empresas han sustituido la valorización de las formas de
vida indígena.
Los padres de familia niegan su origen porque piensan que
educar a sus hijos al estilo ciudad, estos tendrán más oportunidades de salir
adelante, debido a ello ya no les enseñan la lengua maya, ni las practicas
ceremoniales a sus hijos, quienes cultivan la tierra no confían en las ofrendas
a la naturaleza, etc.
Las escuelas indígenas observan barreras para considerar la
enseñanza bilingüe porque los mismos
padres de familia no la aceptan con agrado, sin embargo los ancianos se sienten
orgullosos cuando se les considera como fuentes de enseñanza a los niños y son considerados para aportar
sus experiencias en las escuelas. Entre estos la tradición oral, las
tradiciones y testimonios históricos.
U MIASITL LE JABO´BO
(KA´ JATS)
Yan mejen kajo´b t´sook
u ch´aako´ob u kuxtaal nojoch ka´
tuumen nat´stubao, tan u bin u tuuxko´ob u uchbéen tuukul yeetel kuuxtal u ch´iibalo´ob, jex
bey u masewalt´aan, ch´aachaak tumtajnal jetzmeek yeetel ulaa´
baalo´ob tumen bejlae yan yaabach tuuben baxalo´ob, payalchímaakoob kutaalo´ob beyxan u k´aabetl
u jo´lo´ meyaj tanxee kaj.
Le yumoo bejlae ku su´taloo
ti t´aanko´ob maya ma´ táan
u yeskoo
ti u pálalob tumen ku yalko´ob ma´ k´aabeti tumen te
nojoch kajo´ob cheen ku t´aanal kastlalt´aan.
U najil xook masewalo´ob yaabach meyaj yan u betik tial u jelbesik
u tuukul yuumoo yeetel na´ob kapaatak u yantikoo
le jkansajobo tial u kuskinkoob yeetel u yeskoob le
maya ichil u meyajo´ob yeetel mejen páalalo´ob. Le mejen
ch´ijano utstut´aanoob ka t´aankoob
tu najil xook ka u tsikaltoob u baax yojelo´ob yeetel kabetaak u
ts´iibiloob.
FIDELIO CAJUN CANUL