las formas de organizacion comunitaria para las nuevas familias. (irene may)


U múuch’ulil kajtalil

Te’ kaaj tu’ux kin meeyajo’ ya’abkach lak’tsilo’ob ku muchkumba’ob utial u beetiko’ob le ch’ujuk waajo’, te’elo yaan u ch’atukultiko’ob máaxo’ob ken beetik,máaxo’ob ken jo’ok’ok u kono’ob te’ chíinil k’iino’, bey xan le k’iin ma’ tu yúuchul meeyajo’.

U ya’abil le máako’ob yan u ja’abilo’obo’ layli táan u pak’alo’ob te’ k’áaxo, le ko’lelo’obo’ kubino’ob u yáanto’ob u yíichamo’ob bey xan wa nuka’ajo’ob jooch wa utia’al koombil, ba’ale yaan tuun u yiliko’ob u jook’ol u kono’ob táanxel kaajil, le beetike’ wa mina’an le na’tsilo’ob te’elo yaan túun u bisa’alo’ob le mejen paalalo’ob te’ tu najil xooko’ tumen le u yuumo’obo’.

 

Las formas de organización de la comunidad para las nuevas familias-.

En la comunidad donde trabajo, varias familias se reúnen para la elaboración de pan, en la cual se van turnando quienes trabajan y quienes salen a vender el producto por las tardes, así como los días de descanso.

La mayoría de las personas adultas ya grandes continúan sembrando la tierra de hortalizas, las mujeres ayudan a sus esposos cuando es el momento de la cosecha, así como también para salir a vender el producto en ocasiones en ocasiones lo venden en el mismo poblado o si es demasiado lo llevan a la capital del estado para la venta en el mercado, en ocasiones es el papa quienes se encargan de llevar a sus hijos a la escuela si la mama no se encuentra.
 
 
Irene may chi

ts'ok  tsikbal

le makobo'obo' yabach meyjo'obo, alik le kajo'obo', tumen le ken ka'anbesajo  u taatáa, beyxan u na' , bey tuno le mejen palabo'ob le tukulo'ob' malo'ob  le meyaj kabeto

 

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