U múuch’ulil kajtalil
Te’ kaaj tu’ux kin meeyajo’ ya’abkach
lak’tsilo’ob ku muchkumba’ob utial u beetiko’ob le ch’ujuk waajo’, te’elo yaan
u ch’atukultiko’ob máaxo’ob ken beetik,máaxo’ob ken jo’ok’ok u kono’ob te’
chíinil k’iino’, bey xan le k’iin ma’ tu yúuchul meeyajo’.
U ya’abil le máako’ob yan u ja’abilo’obo’
layli táan u pak’alo’ob te’ k’áaxo, le ko’lelo’obo’ kubino’ob u yáanto’ob u
yíichamo’ob bey xan wa nuka’ajo’ob jooch wa utia’al koombil, ba’ale yaan tuun u
yiliko’ob u jook’ol u kono’ob táanxel kaajil, le beetike’ wa mina’an le na’tsilo’ob
te’elo yaan túun u bisa’alo’ob le mejen paalalo’ob te’ tu najil xooko’ tumen le
u yuumo’obo’.
Las formas de organización de la
comunidad para las nuevas familias-.
En la comunidad donde trabajo,
varias familias se reúnen para la elaboración de pan, en la cual se van
turnando quienes trabajan y quienes salen a vender el producto por las tardes, así
como los días de descanso.
La mayoría de las personas
adultas ya grandes continúan sembrando la tierra de hortalizas, las mujeres
ayudan a sus esposos cuando es el momento de la cosecha, así como también para
salir a vender el producto en ocasiones en ocasiones lo venden en el mismo
poblado o si es demasiado lo llevan a la capital del estado para la venta en el
mercado, en ocasiones es el papa quienes se encargan de llevar a sus hijos a la
escuela si la mama no se encuentra.
Irene may chi
ts'ok tsikbal
le makobo'obo' yabach meyjo'obo, alik le kajo'obo', tumen le ken ka'anbesajo u taatáa, beyxan u na' , bey tuno le mejen palabo'ob le tukulo'ob' malo'ob le meyaj kabeto
ts'ok tsikbal