GUADALUPE TUT GONZALEZ
En la comunidad donde
trabajo las familias viven en un solo área de terreno en donde los hijos ya
casados por lo regular construyen sus casas dentro del mismo. La mayoría de las veces comparten las comidas
y la a atención de los adultos mayores y niños.
La principal actividad
de la comunidad es el cultivo de las hortalizas, posee parcelas de riego que atienden en
familia, las mujeres ayudan a sus esposos en la preparación de la tierra,
el sembrado, cuidado y cosechas; muchas veces involucran a los niños por
las tardes.
En el tiempo de cosecha,
por las tardes en familia van a las parcelas para bajar sus productos,
que preparan en huacales de madera, dejándolos listos para su venta al otro
día.
A las 4 de la mañana
las mujeres, van al mercado a llevar
venta; muchas hacen entregas al mayoreo, otras hacen ventas al menudeo y otras tienen sus puestos
dentro del mercado. Las que venden al mayoreo
regresan a la comunidad a las 8 de
la mañana para llevar a sus hijos a la escuela, algunas que no pueden son los
papás quienes llevan a sus hijos y se
encargan de algunos quehaceres de la casa., regresando las mujeres a las 2 de
la tarde e ir a sus terrenos a bajar nuevos productos para el otro día. Por lo que resalta el comercio como actividad
principal. Debido a esto en las actividades escolares se refuerza con situaciones
de aprendizaje relacionadas a los cultivos, a la venta y clasificación de productos de la comunidad.
U JEJELAS
U MUCH´KUBAE LE
KAJNALO´OB ICHIL LE
KAJO´OB (26 TI
MAYO TI 2015)
XKANSAJ GUADALUPE TUT GONZALEZ
Le kaj
tu´ux kin meyajo´ob,
le la´silo´ob kaja´no´bo
nuktak u lunmil
tu´ux beetáan u
yotocho´ob, leeten le
kan ts´ookok u
bel u palalo´ob
ku tsaako´ob u
xeet tial u
betaj u yotocho. Ichilo´ob
ku yankubao u
kananto´ob u mejen
ch´iijano´ob yeetel u
mejen palalo´b.
U nojoch
meyaj le kajnalo´bo
pak´al baalo´ob ku
yichankil ichil lu´um,
tu´ux yan u
ch´eenil u joyabo´o.
tu lakal le
la´silo´ob ku yáantajo´ob ti u meijil,
u pak´lil, yeetel u t´ookol . Yan k´iine´ ku bisko´ob
le mejen palalo´ob
antajo´ob. Cheen ba´axe
le ken yiilo´ob
táan u tal
u chiinil le
k´iino´. Ku t´ojko´ob le
yiich le lu´umo´
ku but´ko´ob ti
u kuuchil tíal
u biis u
kono´ob saamal táan
u taal u sastaal
tu ch´aako´ob wawa
ti´al u taasalo´ob
nojoch kaj. Yan co´olelo´be´
ku much´ konko´
yaane´ jujun p´iitil
u konko´ , u
laak´ee yan u
kuuchiil tu´ux ku
konolo´ob.
Le co´olelo´ob
ku much´ konik u
konolo´ob ku suto´ob
u biis u
palalo´ob ti u
najil xook, le
ma´e u yiichamo´
bisik, le ken
sunako´ob tu yotoch
yan u yankoob
u yatno´ob ti
meyajil ichil naj.
Chuumuk k´iin taan
u suuto´b tu kajalo´ob, le
ken sisak k´iin
ku bino´ob tu kaateen
ensaj koonol tia
saamal.
Ichil u
najil xook le mejen
palalo´obo jach utsyicho´ob u
baaxal pak´lo´ob, u baaxal konolo´ob, beeyo´
ku bin u
kanbalo´ob tsiib yeetel
xook baalo´ob
COMENTARIO FINAL
Ts´ook in xookik le tsíib le in weet xooko´ob jach jats´uts ba´ax ku tsikbatko´ob beyxan te Bethania le ko´lelo´obo ku muchkubáo ku tsaabal taak´iin tial u meyajto´ob, le keen u moolo´ob u yiich le pa´loobo ku bootkoó ob le yaax ts´antiobo.
COMENTARIO FINAL
Ts´ook in xookik le tsíib le in weet xooko´ob jach jats´uts ba´ax ku tsikbatko´ob beyxan te Bethania le ko´lelo´obo ku muchkubáo ku tsaabal taak´iin tial u meyajto´ob, le keen u moolo´ob u yiich le pa´loobo ku bootkoó ob le yaax ts´antiobo.