k´abéet
in ka´joltik le kaajo´ tu´ux kin meyaj, biix
u kuxtalo´ob yéetel tu tuláaka, baax ku meentiko ób le máako´ob ,u k´aayo´ob, u cha´anilo´ob yeetel u úuchben tsikbalilo´ob.
Beyxan u ts’aako’ob yéetel xíiw, bix u jelikubaob,
yéetel u maasewal t´aan.
Ojel
bix u kuxtal le máasewal xooknalilo’obo´ yaan u cha´abal
in beeta´al , le baax ku ka´ajoltiko´ob le chan paalalo´obo´
yaan in oksik bix u kuxtalo´ob tuláaka k´iin,
tia´al in páajtal béetik junp’éel ma’alo’
ob meyaj .
Beyxan
sáansamal meyajtik ichil najil xook le
maasewal yéetel le kaastlan t´aano´ .
Yo´ole bey x- ajka’ansaj’ k’abéet in k’ajóoltik tu’ux yéetel bix u kuxtal le máasewal xooknalilo’obo', utial’al beyo’ in páajtal ka’ansaj tu beel.
X aj-ka’ansaj
Olivia Isabel
LA IMPORTANCIA DEL CONTEXTO
CULTURAL DEL ALUMNO PARA UN DOCENTE INDÍGENA
Es importante que conozca cómo
es la comunidad donde trabajo, su entorno
social y cultural que revelan las costumbres, los cantos, las fiestas y leyendas. También la medicina tradicional, su forma de
vestir y la lengua indígena que allí se habla.
Saber cómo es el contexto
donde se desenvuelven los alumnos, me va permitir tomar como referencia sus conocimientos
previos para poder elaborar la planeación y abordar en ella todo lo que viven a
diario.
Del mismo modo incluir en
todo momento en la escuela el manejo de la lengua indígena, alternando con una
segunda lengua siendo en este caso el español.
Por eso como docente tengo que
conocer el ambiente en donde se desenvuelven mis alumnos y así realizar bien mi
labor.
X aj-ka’ansaj Olivia Isabel
To'one’ je’ebix ajka’ansajo’on k’aabéet ka chaik tial ma’alob kunsik le meyajo’ tu najil xook yeetel bexyan tial ka le mejen paalal u k’alóol tulakal le baaxo’ob tu kuxtalil ti a beyo’ ma’ u chaik u su’tal yóok’ol u miatsil
To'one’ je’ebix ajka’ansajo’on k’aabéet ka chaik tial ma’alob kunsik le meyajo’ tu najil xook yeetel bexyan tial ka le mejen paalal u k’alóol tulakal le baaxo’ob tu kuxtalil ti a beyo’ ma’ u chaik u su’tal yóok’ol u miatsil
Bey tu k’abeet u meyajta’ tu najil xooko’ob beyo’ le
kaastlan yeetel máasewal t’aan.
ajka’ansaj:x-Silvia Gabriela Canche Hernández
TS'O'OK
TSIIKBAL
Le palalo'ob ku k´ajoltiko´ob jejelaas baalo´ob ku yuchul ichil le kaajo´ tu´ux kaajakbalo´ob,
Le palalo'ob ku k´ajoltiko´ob jejelaas baalo´ob ku yuchul ichil le kaajo´ tu´ux kaajakbalo´ob,
Le
béetik le máasewal ajka’ansaj k´abéet u ojeltik
u yáax na´ato´ob, u miatsil,
u t´aano ób , bix u kuxtalo´ob u xooknalo´ob tia ál u paajtal nojoch kunsik u
kaambalil yéetel le meyajo´ ku beetik saansamal ´.
Beyo
yaan u ma´alobkunsik le meyajo´ tumen
yaan u oksik ichil najil xook tuláaka ba’alo’ob ti’ u kuxtal le mejen xooknalo´ob.
Beyxan k´abéet u meyaj
le ka´ap´élil t´aan , le máasewal yéetel le kaastlan t´aano´.
Aj-ka’ansaj XOlivia Isabel